30. nov. 2018

Skriv en selgende jobbannonse!


Jobbannonser kommer i mange størrelser og former. Hvordan skal du klare å skille deg ut? For mange søkere er jobbannonsen deres første møte med bedriften og merkevaren. Det er viktig å være beskrivende og presis, samtidig som man vektlegger de postive sidene ved å jobbe i nettopp din bedrift.

En jobbannonse er som et salg - du ønsker den beste kandidaten for din jobb. Kanskje hun/hun allerede har en jobb? Hva skal få han/henne til å velge din jobb i stedet? Spennende arbeidsoppgaver, godt miljø, plassering, kontorer, mulighet for utvikling, lønn og arbeidstid er noen av mange grunner til at en kandidat kan vurdere å flytte på seg. Lista er lang, så du må prioritere hva som passer din bedrifts posisjon og startegi.

Hvem er dere som bedrift? Hvordan ønsker dere at andre skal oppfatte dere? Og hva slags typer mennesker ønsker dere å ansette? Få frem det som gjør din bedrift og jobb unik og spennende.

En jobbannonse består stort sett av disse delene:

Kort om bedriften
For mange kandidater kan jobbannonsen være deres første møte meg din bedrift og merkevare. Beskriv praktiske ting som arbeidssted og størrelse på bedriften, samtidig som du beskriver deres ambisjoner, verdier og mål for framtiden.

Beskrivelse av jobben og arbeidsoppgaver
Hva skal en kandidat gjøre i jobben? Beskriv tydlig hva slags ansvarsoppgaver kandidaten vil ha, og hva som forventes av dem. Dette vil tydeliggjøre om en kandidat passer for jobben eller ikke.

Hvilke kvalifikasjoner og egenskaper er ønsket?
Trenger en jobbsøker å ha en spesiell utdannelse? Er det personlige kvalifikasjoner som trengs for å mestre jobben?

Fordeler med arbeidsplassen
Lokaler, matordninger, treningsmuligheter, arbeidstid, trihet og anasvar kan være “selgende” poeng ved arbeidsplassen.

Bruk kjennskap og omdømmet til bedriften
Er din bedrift kjent eller har et godt rykte? Bruk det for alt det er verdt. Dette kalles employer branding (i mangen av et godt norsk uttrykk). Markedsføring av bedriften som en attraktiv arbeidsgiver over tid vil gjøre det enklere å trekke til seg kandidater når dere har behov for nye ansatte. Her kan du bruke hjemmesider og egne sosiale kanaler til å få frem hvordan det er å jobbe hos dere. 

Oppdaterte karriere-sider gir også et godt inntrykk av bedriften:
Her er hvordan Du Verden i Svolvær har gjort det.
De snakker om hva de ønsker at bedriften skal være, og hvilke mål de har med stedet sitt. Målet her er å trekke til seg andre som også ønsker å delta i oppbygging av en slik restaurant. 

Bruk erfaringer fra forrige utlysning.
Hvis din bedrift bruker et rekrutteringsverktøy, som Karriere Rekruttering, kan du bruke tidligere utlysninger og maler for oppsett av annonser. 
Det kan også være nyttig å se på hvordan forrige markedsføringskampanje fungerte. Alt dette gjør det mye enklere å bli litt bedre ved neste utlysning og jobbannonse. 

Markedsfør jobben
Hva gjør du etter at du har skrevet jobbannonsen? Legg ut jobben på karriere.no, egne hjemmesider og sosiale kanaler. Det kan være lurt å bruke et budsjett på å treffe den riktige målgruppen gjennom kampanjer på nett - Facebook, LinkedIn, Google og nettverksannonsering er gode verktøy for å treffe kandidatene der de faktisk ferdes.

Trenger du hjelp med annonsering av din jobbmulighet? Ta kontakt med Karriere Medialab

Så hva skal du tenkte på?
1. Lag en annonse med fakta om jobben
2. Skriv en selgende beskrivelse av jobben
3. Prioriter hva du tror er viktig for de du ønsker skal søke jobben
4. Bruk bedriftens omdømme, evt. bygg opp synlighet og omdømme
5. Markedsfør jobben der kandidatene befinner seg
6. Bruk erfaring fra forrige utlysning


Ta kontakt for en uforpliktende prat